Roberto Scaramuzzino om civilsamhälle och integrationsarbete

Roberto Scaramuzzino
Foto: Anna Valentinsson/ Linköpings universitet

I det första seminariet i serien ”Att bli en del av lokalsamhället”, arrangerad av Centrum för kommunstrategiska studier, Linköpings universitet, berättade Socialhögskolans Roberto Scaramuzzino om civilsamhällets roll i etableringsarbetet för nyanlända, med fokus på social integrering och samverkan mellan det offentliga och det ideella. I en intervju publicerad på Linköpings universitets webbplats kan man läsa mer om seminariet.

Från att ha haft en utpräglad roll som röst i samhällsdebatten, bör frivilligorganisationer idag ses som en viktig resurs i integrationsarbetet. Som skild från den offentliga respektive den privata sektorn, är civilsamhället ett instrument för att skapa delaktighet i samhället, menar Scaramuzzino.

Läs hela intervjun på Linköpings universitetes webbplats.