Socialhögskolan i Bostad först-samarbete med Sveriges stadsmissioner

Omslag till handbok om Bostad först i Europa

Socialhögskolan vid Lunds universitet ingår i ett nytt samarbete med Riksföreningen Sveriges stadsmissioner, med stöd från Postkodlotteriet, ett projekt för att sprida och fördjupa kunskapen om Bostad först-metoden.

Målet med det långsiktiga, nationella projektet är att sprida viktig erfarenhet och kunskap om Bostad först och förändra sättet man arbetar mot hemlöshet i hela landet.

Ett fösta steg i samarbetet har varit att översätta den europeiska handboken om Bostad först, som skrivits av den engelske hemlöshetsforskaren Nicholas Pleace. Handboken lyfter fram de grundläggande principer som är avgörande för varför modellen är så framgångsrik. Den belyser vilka stödåtgärder som är centrala, hur man kan arbeta för att anskaffa bostäder, hur modellen bäst kan utvärderas, samt hur den kan integreras som en del i en övergripande hemlöshetsstrategi.

”Behovet av en handbok på svenska om Bostad först-modellen är angeläget. Intresset för arbetssättet fortsätter att öka och det vetenskapliga stödet stärks (..)”, skriver Marcus Knutagård i inledningen till den översatta handboken.

”En förhoppning är att denna handbok ska vara användbar för professionella som arbetar med personer i hemlöshet samt beslutsfattare och forskare”.

Som ett komplement till handboken kommer en webbplats (www.bostadforst.se) att lanseras, en plattform för det kontinuerliga arbetet
 där ytterligare resurser kommer finnas tillgängliga.

För mer information:

Handboken kan laddas ner på Housing First Euorpes webbplats.

Jan Ström, jan [dot] strom [at] stadsmissionen [dot] org, 031-755 37 58

Marcus Knutagård, marcus [dot] knutagard [at] soch [dot] lu [dot] se