Socialhögskolan rekryterar samhällsaccelerator

SoPact
Teamet bakom SoPact, från vänster: Peter Løvschall, Joakim Grina, Linda Karlsson, Johan Fredriksson, Juliette Tenart och Amanda Westin.

Behovet av att hitta nya kreativa lösningar på olika samhällsutmaningar ökar. Socialhögskolan gör därför i samarbete med Helsingborgs stad en unik satsning och rekryterar acceleratorn SoPact, The Social Impact Accelerator program, till sin organisation. Campus Helsingborg får därmed en helt ny mötesplats för samhällsentreprenörer.

– Vår ambition är att SoPact blir en testbädd för socialt förändringsarbete. Genom att vi placerar SoPact vid Campus Helsingborg fördjupar vi vårt samarbete med Helsingborgs stad. Staden får då en närhet till olika lösningsförslag på flera samhällsutmaningar. SoPact ska dessutom arbeta aktivt med studentsamverkan, vilket sannolikt leder till ett ömsesidigt kreativt utbyte och engagemang, säger Marcus Knutagård, biträdande prefekt och programansvarig vid Socialhögskolan.

SoPact är en accelerator för entreprenörer och organisationer i Skåne som vill ha verktyg och kunskap för att lösa sociala, kulturella eller miljömässiga utmaningar i samhället. Acceleratorns grundidé är att vanliga företagsprinciper både är effektiva när det handlar om ekonomisk hållbarhet och när det handlar om att skapa ett mer rättvist samhälle.

SoPact finansieras av Helsingborgs stad, Tillväxtverket och Lunds universitet. Helsingborgs stad stödjer även projektet med tillgång till den kreativa mötesplatsen Think Open space och genom att samverka med acceleratorn kring sociala behov och utmaningar i staden.

– SoPact blir en plattform där vi kopplar ihop de utmaningar och möjligheter vi ser i stadens verksamheter med sociala innovatörer och akademin - allt i syfte att hitta nya och kreativa lösningar, säger Helsingborgs stads näringslivsdirektör Michael Fransson.

SoPact består av en grupp företagsamma entreprenörer som har flera års erfarenhet av att starta upp verksamheter i Sverige och runtom i världen.

Årets acceleratorprogram beräknas öppna i mars med programstart i april. Alla som har en idé om socialt företagande kan söka till programmet. Under tidigare år har flera startups gått igenom acceleratorn http://sopact.org/accelerator-program/startups/