Stor nordisk professionskonferens hölls i Lund

Runt 100 deltagare från ett nordiskt nätverk av professionsforskare i Danmark, Norge och Sverige träffades i oktober. De deltog i NORDPRO-konferensen som i år organiserades av och vid Socialhögskolan vid Lunds universitet. Årets konferens hade temat: ”Professionerna i mötet mellan kunskapssamhället och granskningssamhället: Förändrade villkor och nutida utmaningar.”

– Konferensen var mycket givande och erbjöd många tillfällen till utbyte, uppdatering av pågående professionsforskning och goda möjligheter till vidgade perspektiv och nya kunskaper, säger Kerstin Svensson professor vid Socialhögskolan.

Under konferensen fick deltagarna ta del av drygt 50 presentationer från olika projekt inom fem temaområden: (i) professionerna i samhället, (ii) professionell kunskap i praktiken, (iii) professionernas dilemman och paradoxer, (iv) professionell, gräsrotsbyråkrat eller expert och (v) tvärprofessionellt arbete. Utifrån presentationerna fick deltagarna sedan diskutera pågående studier av professioners utveckling, situation och förutsättningar.

Utöver presentationerna hölls tre föredrag för alla:

Lennart G Svensson, professor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet gav en exposé över den svenska professionsforskningens utveckling. Ylva Hasselberg, professor vid Ekonomisk-historiska institutionen vid Uppsala universitet höll en problematiserande föreläsning om begreppet deprofessionalisering. Och Jens-Christian Smeby professor vid Senter for profesjonsstudier vid Høgskolen i Oslo og Akershus talade om akademiseringen av socionomer, lärare och sjuksköterskor.

Nordpro är ett nordiskt nätverk av professionsforskare från många olika discipliner som vartannat år samlas till konferens. Nästa NORDPRO-konferens hålls i Danmark 2018.