Suddar ut obalans mellan socialarbetare och brukare

Jonathan Isgren, Amanda Ricketts, Elin Högberg och Ebba Bäcklund. Foto: Patrik Hekkala
Jonathan Isgren, Amanda Ricketts, Elin Högberg och Ebba Bäcklund har startat podden Kunskapsluckan som belyser erfarenheter från brukare. Foto: Patrik Hekkala

Kunskapsluckan – en podd om erfarenhetsbaserad kunskap är en nystartad podd av fyra studenter på socionomprogrammet som lyfter fram erfarenheter från brukare. Den riktar sig till brukare, socionomstudenter och yrkesverksamma. Genom podden vill studenterna ge plats åt brukarnas berättelser om hur de önskar få hjälp och vill bli bemötta av socialarbetare.

– Vi vill med podden lyfta fram att det finns mycket kunskap i erfarenheterna hos dem som vi på socionomprogrammet kallar brukare och som inte alltid tas tillvara av socionomstudenter, socialarbetare och även andra brukare, säger socionomstudenterna Amanda Ricketts, Elin Högberg, Ebba Bäcklund och Jonathan Isgren.

Studenterna startade podden våren 2019 i samband med att de gick kursen Socialt arbete som mobilisering och entreprenörskap, 15 hp som läses av både socionomstudenter och personer från intresse- och brukarorganisationer. Kursen ges på sista terminen av socionomprogrammet och bygger på en vision om att vetenskaplig kunskap kan berikas av personliga erfarenheter av utanförskap och marginalisering.

Med podden försöker studenterna frångå idén att det ska vara yrkesverksamma som berättar om hur människor tänker i olika situationer. Istället bjuder studenterna in gäster från olika brukarorganisationer till ett samtal – där gästerna får ställa frågor och berätta om vad de varit med om.

Lyfter upp olika erfarenheter av sociala problem
Studenterna menar att det krävs en dialog mellan socionomstudenter, yrkesverksamma och människor med brukarerfarenhet för att de ska kunna förstå varandra bättre och vad det innebär att vara brukare. Med podden sprider de därför kunskap om olika brukarorganisationer och hjälper människor med olika typer av problematik att hitta varandra. De vill även genom samtal väcka tankar, föra fram diskussioner och öka förståelsen för olika sociala problem.

–  Vi vill visa brukare, studenter och socialarbetare att det finns en bredd och att sociala problem är komplexa. Att berättelser och upplevelser kan skilja sig åt trots att flera personer har samma typ av problematik, säger studenterna.

De olika poddavsnitten berör därför flera olika ämnen och sociala problem som är relevanta utifrån gästernas egna erfarenheter.

– Vi har frångått intervjuformatet och istället riktat in oss på att föra ett samtal där våra gäster utifrån deras egna erfarenheter får sätta ramen för hur våra avsnitt ska se ut. Varje avsnitt skiljer sig från det andra och har en viss inriktning, exempelvis narkotikamissbruk. Om gästen känner att det inte enbart är narkotikan det handlar om – då ger vi också utrymme till gästen att prata om andra frågor och problem, säger studenterna.

Riktar sig till brukare, socionomstudenter och socialarbetare
Podden riktar sig till brukare, socionomstudenter och även yrkesverksamma som vill lyssna på hur brukare vill bli bemötta.

– Det kan vara bra för de som arbetar inom exempelvis socialtjänsten att lyssna på podden så att de får höra hur viktigt ett gott bemötande är från brukarens perspektiv. Hur ett dåligt bemötande har påverkat brukaren och vad som skiljer goda möten från dåliga, säger studenterna som lyssnat på åtskilliga berättelser om både bra och dåliga möten med socialarbetare och socialtjänsten.

Vad händer med podden när ni är klara med socionomutbildningen vid Socialhögskolan?

– Vi vill att podden ska leva vidare efter att vi tagit examen. Vår tanke är ju att studenter på olika terminer som tycker det är viktigt med ett brukarperspektiv ska fortsätta driva podden, säger studenterna.

Kunskapsluckan

Genom Kunskapsluckan – en podd om erfarenhetsbaserad kunskap får människor med egen erfarenhet av socialt arbete en möjlighet att lyfta fram de frågor de anser är viktiga. Studenternas vision är att podden ska fungera som ett redskap för användare av välfärdstjänster att formulera och diskutera problemformuleringar och lösningar utifrån sina egna erfarenheter. Tanken är att socionomstudenter sedan ska kunna använda sig av denna kunskap som ett komplement till sin utbildning.

Avsnitt Kunskapsluckan