The Guardian skriver om gap-mending

The Guardian logo

Gap-mending är en metod för att ge socialarbetare, lärare och forskare i socialt arbete stöd för att reflektera över faktorer i deras arbetssätt som förstärker och upprätthåller klyftor mellan socialarbetare och olika brukargrupper.

Metoden har utvecklats på Socialhögskolan sedan 2005, då den första "Mobiliseringskursen" gavs. På kursen studerar socionomstudenter tillsammans med studenter från brukarorganisationerna. Kursen ges numera under namnet Socialt arbete som mobilisering och entreprenörskap.

I The Guardian den 29 augusti framhäver Peter Beresford, professor emeritus i socialpolitik vid Brunel University, London, det arbete som gjorts vid Socialhögskolan. Beresford ser gap-mending som ett viktigt utvecklingsområde och väg framåt för utbildning inom socialt arbete i Storbritannien, en sektor som han menar är i kris.

Om vad han ser som metodens främsta förtjänst, skriver han: "Kanske viktigast är processen att bygga förtroende och förståelse mellan brukare och socialarbetare, vilket sannolikt kommer att få en djupgående inverkan på framtida relationer och praktik."

Läs hela artikeln här.