Tredje pris i Socionom-SM till Medina Mesic och Arbnora Alija

Den 22-23 november avgjordes Socionom-SM i Stockholm. Medina Mesic och Arbnora Alija, som läser på Socionomprogrammet vid Campus Helsingborg, tog hem tredje pris.
Frågeställningen de skulle lösa var: Hur ser vi till att barn som upplevt våld mellan föräldrar får det skydd och stöd de behöver och har rätt till? Hur kan rättssäkerheten för barn på skyddat boende säkras?

Medina Mesic och Arbnora Alija
Grattis till priset! Vad var det som lockade med Socionom-SM?

Vi tyckte att det lät intressant att få vara med i Socionom-SM eftersom att vi fick möjlighet att testa våra kunskaper så här i slutet av vår utbildning. Det som vi fann var mest intressant var att det var ett tema (våld i nära relationer) som vi inte upplevde hade berörts mycket under vår utbildning men som ändå är ett mycket intressant och framför allt viktigt ämne inom socialt arbete.

Var det ungefär som ni hade väntat er?

Vi hade inte direkta förväntningar när det gäller hela tävlingen. Vi anmälde oss och tänkte nog mer på att vi gör en trevlig upplevelse av det. Men vi kan väl nog säga att det var över våra förväntningar.

Det vi hade användning av främst var juridiken, men även barnperspektivet

Vad var svårast?

Det svåraste med caset var att avgränsa sig, idéerna flödade och stundtals upplevde vi att det var svårt att begränsa oss. Och det var svårt att vi endast hade 6 minuter på oss att presentera vårt material.

Kände ni att ni fick använda det ni lärt er på programmet?

Delvis, när det gäller själva ämnet våld i nära relationer kände vi att vi inte riktigt var helt bekanta med ämnet. Men vi fick som tur var en föreläsning som handlade om detta. Det vi hade användning av främst var juridiken, vi upplevde att vi hade rätt bra koll på lagstiftningen, men även barnperspektivet.

För övrigt vill vi verkligen uppmuntra studenter som läser på socionomprogrammet att bli medlemmar i fackförbundet SSR och att studenterna tar chansen att anmäla sig till denna tävling någon gång under sin studietid. Det är en bra möjlighet som student att utmana sig själv och sina kunskaper. Man får också tillfälle att träffa studenter från hela Sverige. Vi ser detta som en fantastisk erfarenhet och uppmuntrar studenter att ta chansen och tävla!

Se Medina och Arbnoras presentation här.