Var femte ung vuxen har betalningsproblem

Digital Consumption and Over-Indebtedness Among Young Adults in Sweden

Omkring var femte bland 18 till 25 åringarna har upplevt att de under det senaste året har haft återkommande problem med att betala räkningar. De som har återkommande betalningsproblem upplever också i högre utsträckning än andra att de inte har vänner att prata med om ekonomiska problem eller att få ekonomisk hjälp av.

Det konstateras i en ny studie vid Lunds universitets internetinstitut (LUii) där Lupita Svensson, lektor vid Socialhögskolan medverkat i.

Under hösten 2015 genomförde forskargruppen en enkätstudie på över 1100 unga vuxna svenskar.

– Även om unga vuxna ofta befinner i en finansiellt dynamisk och ibland skakig period i livet, så indikerar resultaten trots allt på att betalningsproblemen också har en betydande social dimension som kräver mer studier för att förstås och komma tillrätta med, konstaterar docent Stefan Larsson som lett studien i ett pressmeddelande.

I studien ingick intervjuer med kommunala budget- och skuldrådgivare som pekar på att unga vuxna i hög grad inte söker hjälp även om mycket pekar på behovet, vilket kan visa sig senare i livet när de ekonomiska problemen blivit ännu svårare.

– Skuldfällan kan bli livslång och det går att identifiera riskfaktorer - det talar för ett behov av att förebygga och få till tidigare insatser, säger lektor Lupita Svensson som ansvarat för intervjuundersökningen inom forskargruppen.

Studien är en av två som finansierades under 2015 som en del i den forskningssatsning som Kronofogden gör i sitt preventiva arbete.

Lund Universitets Internetinstitut är en tvärvetenskaplig enhet som fokuserar ny teknik och digitaliseringens samhälleliga konsekvenser.

Läs även en artikel i Sydsvenskan där forskarna intervjuas om varför mobilabonnemang kan vara orsaken till betalningssvårigheter

Rapporten kan laddas hem i fulltext här: Digital Consumption and Over-Indebtedness Among Young Adults in Sweden