Vi och dom på Sverigesidan

Socialhögskolans senaste Working Paper har titeln "Hjältar, skurkar och vanligt folk i berättelsen om det förlorade landet Sverige". I den gör forskaren Carina Tigervall en narrativ analys av Facebookgruppen Sverigesidan och söker svara på frågan om hur nationalistiska partier kan locka grupper som så tydligt missgynnas av den högerpolitik som förordas.

Omslag till Hjältar, skurkar och vanligt folk i berättelsen om det förlorade landet Sverige
Carina Tigervalls analys sällar sig till det forskningsfält som undersöker nationalismens framgångar och grogrunder. Utgångspunkten för studien är att man kan få lärdomar om nationalistisk ideologi genom att titta på hur samtalen förs på olika digitala diskussionsforum där nationalistisk politik är huvudämnet.

- I en vasst formulerad analys visar Carina Tigervall hur diskussionsforum på nätet kan fungera i allmänhet och hur ”Sverigesidan”, med sitt nationalistiskt präglade budskap, fungerar i synnerhet.

- Till detta problematiserar Carina utomordentligt utifrån den klassiska uppdelningen i ”Vi och Dem” hur den representativa identiteten i detta forum, på ett komplext sätt, både är inkluderande och exkluderande, säger Johan Cronehed, redaktör för Working Paper-serien.

Carina Tigervall

Working Papers

Working Papers utgörs av kortare vetenskapliga texter som författas av personer verksamma vid institutionen. I serien ingår dels papers som accepterats för presentation på öppna, nationella eller internationella forskningskonferenser men ännu ej publicerats på annat sätt, dels kortare texter av annat slag som författats av personer verksamma vid institutionen.