CIM firar fem år!

Foto. Roberto, Anneli och Kristina äter tårta.

CIM står för Certificate of International Merits och har under fem års tid varit ett sätt för studenter som gjort internationella erfarenheter under sin studietid att få diplom att komplettera examensbeviset med.

CIM ger studenten möjlighet att skriva om sina internationella erfarenheter, reflektera kring de kunskaper de gett, ansöka om CIM och få ansökan kvalitetsgranskad av en bedömargrupp. Det ingår också att de ska dela med sig av sina kunskaper till andra studenter. Med ett godkänt CIM får de ett diplom som speglar de internationella meriterna och som de kan komplettera sitt examensbevis med i sitt CV.

Kristina Göransson, vice prefekt på Socialhögskolan, säger:

- Ett Certificate of International Merits (CIM) ger studenten en unik möjlighet att synliggöra, diskutera och sprida sina erfarenheter och kunskaper om internationella perspektiv på socialt arbete. Sådana kunskaper är grundläggande för att förstå hur det lokala sociala arbetets förutsättningar hänger ihop med globala strukturella förändringar, något som har blivit särskilt tydligt mot bakgrund av klimatförändringar, pandemier och krig. CIM erbjuder en möjlighet att fördjupa sig i den här typen av frågor.

Socialhögskolans Roberto Scaramuzzino är projektansvarig och jobbar tillsammans med internationella koordinatorn Anneli Nielsen, som står för mycket av studentkontakterna. Helene Lahti Edmark jobbar i bakgrunden med årsrapport, studenttabeller och håller kontakt med fakulteten om CIM. Det finns också en bedömargrupp som kvalitetsbedömer ansökningarna om ett CIM

CIM:s femårsdag firades med tårta, som sig bör!