Forskare ryter till: Lyssna till barnen i hemlösa familjer!

Hans Swärd och Per Eriksson.

Med ökad fattigdom finns det risk för att hemlösheten ökar. Situationen håller på att försvåras för de mest utsatta barnfamiljerna. Det skriver professorerna Hans Swärd och Per Eriksson i en debattartikel i Dagens Samhälle.

Försörjningsstödet är samhällets sista skyddsnät och både här och i övriga delar av samhället och i den politiska hanteringen måste vi låta barnen i de hemlösa familjerna själva komma till tals och berätta hur de ser på sin situation. Ofta uppger barnen för forskarna att representanter för vuxenvärlden inte lyssnar på dem.

- Lyssna på de hemlösa barnen och tillämpa barnkonventionen för dem! Detta skulle förändra debattklimatet och situationen för de utsatta barnen. Det finns dessutom en lägsta gräns för anständigheten i moderna välfärdssamhällen, säger professorerna i debattartikeln.

Hans Swärd
är Seniorprofessor vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Forskar om fattigdom, hemlöshet och sociala problem.

Per Eriksson
är Professor vid Lunds universitet och rektor för universitetet 2009-2014 samt generaldirektör för Vinnova 2001-2008.