Från a-kassa till b-kassa på 40 år - paneldebatt på Almedalsveckan

Jayeon Lindellee på Alemdalsveckan 2022.
Moderator Åsa Julin, journalist, Andreas Bergh, docent i nationalekonomi, Lunds universitet och Jayeon Lindellee, filosofie doktor i socialt arbete, Lunds universitet.

Jayeon Lindellee, filosofie doktor i socialt arbete på Socialhögskolan deltog i TCO:s seminarium och panel på Alemdalsveckan om hur svensk a-kassa urholkats de senaste 40 åren.

I den offentliga debatten låter det ibland som att den svenska a-kassan är en av de mest generösa i världen. A-kassan har dock urholkats de senaste 40 åren till ersättningsnivåer som placerar Sverige i botten inom EU. Det visar en ny rapport om hur den svenska a-kassan står sig i ett europeiskt perspektiv, som presenterades på seminariet.

Hur påverkar det arbetsmarknaden och hushållens ekonomi?

Arbetslöshetsförsäkringen var tänkt att ge 80 procent av den tidigare lönen, men a-kassan ersätter en allt mindre del av lönen vid arbetslöshet. Svensk a-kassa har blivit en riktig b-kassa.

Stödet är svagt för att höja a-kassan, konstaterar Socialhögskolans Jayeon Lindellee.

– Stödet för generös ersättning till arbetslösa är svagare än för ersättningar till äldre, sjuka eller barnfamiljer, säger hon.

Övriga medverkande i seminariet i Almedalen:

Therese Svanström, ordförande, TCO
Jakob Forssmed, ekonomisk-politisk talesperson, (KD)
Martina Johansson, socialförsäkringspolitisk talesperson, (C)
Anna Johansson, ordförande, Arbetsmarknadsutskottet
Jayeon Lindellee, filosofie doktor i socialt arbete, Lunds universitet