Insatser för tonåringar som begått brott saknar forskningsstöd

Martin Bergström. Foto: Köpenhamns Professionshöjskole.

De vanligaste insatserna för tonåringar som begått brott saknar forskningsstöd. ”Det är att köpa grisen i säcken”, säger Martin Bergström, docent i socialt arbete vid Socialhögskolan, i en artikel i Svenska Dagbladet.

På relativt kort tid har den grova kriminaliteten krupit nedåt i åldrarna och socialsekreterare larmar om nyutexaminerade som får hantera svåra fall och insatser som sätts in för sent. Frågan är vilka verktyg och insatser som verkligen fungerar; många insatser har inte utvärderats vetenskapligt och det saknas kunskap om deras positiva eller eventuellt negativa effekter.

– Det är att köpa grisen i säcken, säger Martin Bergström, docent i socialt arbete vid Socialhögskolan.