Mångfacetterade problem gör det svårt med helhetssyn

Lupita Svensson. Foto: LU
Lupita Svensson, Socialhögskolan

En MS-sjuk pappa, en dotter med autism och en mamma på väg in i väggen. Stuprörsorganisation i socialtjänsten gör att den enskilde med olika behov lätt hamnar i kläm, säger forskare Lupita Svensson, Socialhögskolan, i ett reportage i Sydsvenskan.

Morten Hemmingssons MS-sjukdom gör att han får allt svårare att ta hand om sig själv. Signalen från kommunen är att ingen hjälp finns – så länge han är sambo. Så nu har han separerat.

Forskaren Lupita Svensson på Socialhögskolan berättar i Sydsvenskans artikel (12 december 2021) att det är få som överklagar kommunernas biståndsbeslut och önskar att fler skulle göra det. Men det är många som inte vet att de har rätt till det, eller är utmattade och orkar inte.

- Det är ganska vanligt att det blir ändring i Kammarrätten. Där tänker man mer på lagens andemening och människan som står i centrum, säger Lupita.

I november separerade Morten och sambon Maria. Omgående har Morten Hemmingsson beviljats mer hemtjänst, eftersom han lever ensam nu. Personal kommer hem till honom tre till fem gånger per dag.

Lupita Svensson är kritisk:

– Det skulle varit mycket bättre, även för samhället, om man kunde stötta alla i familjen här. Nu får han förmodligen mycket mer hjälp än han hade behövt om sambon hade bott kvar, säger hon.