Masteruppsats blir bok om att överleva cancer

Ulrika Sandéns uppmärksammade och känsloladdade böcker ges ut i digitala utgåvor hos Saga Egmont den 14:e mars. Sommaren 2004 förändrades Ulrika Sandéns liv för all framtid. Hon blir diagnostiserad med en allvarlig hjärntumör samtidigt som hon blir övergiven av hennes kärlek. I boken ””Nuets förnöjsamhet” som baseras på Urikas masteruppsats i socialt arbete får vi följa henne på en ny upptäcktsfärd. I boken ”…Och jag vill leva” berättar Sandén om sin kamp för att överleva, såväl kroppsligt som själsligt, med både allvar, värme och humor.

Bodil Jönsson, författare och professor emeritus vid Lunds universitet, har skrivit förordet: ”Redan själva föreställningen att det skulle kunna finnas en sådan mittemellan-existens, överfylld av både obegränsade möjligheter och oändlig ro och vila, gör mig nästan salig. Delar av detta mittemellan har Ulrika Sandén lyckats fånga i sin bok Nuets förnöjsamhet.”

Nuets förnöjsamhet visar på ett alternativ till den ensamhet som många sjuka upplever, säger Ulrika Sandén, som utöver författare till böckerna också är tidigare student vid Socialhögskolan och doktorand i innovationsteknik vid Lunds universitet.

Ulrika Sandén är en svensk författare känd för att skriva utelämnade och ärligt om sitt liv. Hon har gjort en otrolig resa, från hjärncancer med stora kognitiva skador 2005 till att antas som doktorand vid Lunds Tekniska Högskola 2016. Båda dessa böcker är bakgrundsmaterial till hennes forskning. Sandén kommer att delta vid ett flertal tillställningar. Bland annat talar hon vid Nationell cancerkonferens i Uppsala 4 april, deltar i Almedalen samt vid Spetspatientkonferens 18 november på Karolinska Institutet.

Nuets förnöjsamhet släpps som e-bok och Ulrikas andra bok …Och jag vill leva släpps som ljud- och e-bok. Releasedatum är 14 mars. Båda titlarna återfinns hos återförsäljare och på streamingtjänster.

Kontakt:
Ulrika Sandén, doktorand, +46 46 222 32 81  ulrika [dot] sanden [at] design [dot] lth [dot] se

Sofia Stenson, Editor Saga EGMONT, +45 36 156 989, lrisos [at] egmont [dot] com
lindhardtogringhof.dk | sagaegmont.com