Ny kunskap om hur socialsekreterare resonerar om insatsen kontaktperson för unga

Idag saknas en samlad dokumenterad kunskapsöversikt om arbetet med insatsen: Kontaktperson för unga. I Socialhögskolans senaste working paper ger Kerstin Svensson och Lotta Jägervi oss ökad kunskap inom området genom att beskriva hur socialtjänstpersonal resonerar om insatsen kontaktperson för unga – från beslut till avslut.

–  I detta working paper presenterar Kerstin Svensson och Lotta Jägervi på ett empiri-nära och intresseväckande sätt, via intervjuer med socialsekreterare, hur det upplevs att jobba med uppdraget kontaktperson med tillhörande beslutsprocesser, säger Johan Cronehed, redaktör på Socialhögskolans working paper-serie.

Working papret presenterar en pilotstudie genomförd i socialtjänsten i slutet av 2019. Studien genomfördes i en kommun där sju personer intervjuades, alla verksamma inom socialtjänsten och aktiva i arbete med barn och unga och med insatsen kontaktperson.

Papret är en första presentation av den empiriska analysen och beskriver hur socialtjänstpersonal resonerar om insatsen kontaktperson för unga. Den följer processen genom uppdraget – från beslut till avslut.

Läs hela papret här: Betydelsen av ett uppdrag: Kontaktpersoner för ungdomar i socialtjänsten

Working papers utgörs av kortare vetenskapliga texter som författas av personer verksamma vid Socialhögskolan. I serien ingår dels papers som accepterats för presentation på öppna, nationella eller internationella forskningskonferenser men ännu ej publicerats på annat sätt och dels kortare texter av annat slag som författats av personer verksamma vid institutionen.