Ny rapport undersöker instrument som mäter svårigheter i skolmiljö

RRSW

Rapporten "Svensk normering av två bedömningsinstrument för lärare. Conner's Teacher Rating Scale (CTRS) och Sutter-Eyberg Student Behavior Inventory - Revised (SESBI-R)" undersöker psykometriska proportioner i två internationella bedömningsinstrument som mäter svårigheter (beteendeproblem) i skolmiljö. Rapporten är författad av Martin Bergström, lektor och docent och Stina Balldin, doktorand vid Socialhögskolan.

Vad är bakgrunden till att ni skriver denna rapport?
– Vi ville möjliggöra att mätinstrumenten Conners’ Teacher Rating Scale  CTRS-28) och Sutter-Eyberg Student Behaviour Inventory Reviderad (SES-BI-R) som används frekvent internationellt i forskningssyfte nu även finns tillgängliga för att använda kliniskt i Sverige med normerade värden, svarar Martin Bergström och Stina Balldin.

Vilket/Vilka resultat har ni kommit fram till?
– Resultatet indikerar på att dessa instrument fungerar som det avses, svarar Martin Bergström och Stina Balldin.

Går det att dra några slutsatser från era resultat?
– Ja, nu finns det ytterligare två instrument som kan ge indikationer på problematik som rapporterats från klassrummet och referensvärden för att göra individuella bedömningar. Det ger även möjlighet att synliggöra eventuella biverkningar av insatser, svarar Martin Bergström och Stina Balldin.

Läs hela rapporten här.