Projektmedel till FlyWell - ett projekt om minskat flygresande utan minskad livskvalitet

Barn med löv i handen. Foto: Alan Rodriguez, Unsplash.

Norska Forskningsrådet ska fördela 474 miljoner norska kronor till 40 projekt som syftar till hållbar omstrukturering och anpassning till klimatförändringar. Socialhögskolans Max Koch deltar i projektet FlyWell, som är ett av projekten.

Det finns många fördelar med att flyga, både på jobbet och på fritiden. Men flygresor står för en stor del av utsläppen av växthusgaser. Forskare vid CICERO, Nord universitet och Lunds universitet ska i projektet FlyWell undersöka hur vi kan minska behovet av flygresor, utan att det går ut över arbete eller relationer.

Projektbeskrivning

Projektet FlyWell bygger på tvärvetenskaplig forskning som kommer att engagera människor och organisationer för att minska miljöpåverkan från flygresor. Flygintensivt resande i arbete och på fritid är förknippat med hög livskvalitet eftersom det ger tillhörighet, sammanhang, fysisk hälsa och fritid, allt identifierat som mänskliga eller grundläggande behov i forskning om välbefinnande.

Samtidigt genererar flyget 3-4 % av CO2-utsläppen på global nivå (och står för 51 % av transporternas totala klimatpåverkan i Norge). Om flygsektorn återgår till "business as usual" och skjuter upp effektiva åtgärder efter covid-19-pandemin, kan flygresor komma att representera 22 % av de totala CO2-utsläppen till 2050. Därför måste flygvolymerna åtgärdas, om en snabb och betydande minskning av CO2-utsläppen ska uppnås i linje med Parisavtalet.

För att förstå hur man kan minska efterfrågan på flygresor och bibehålla en hög livskvalitet kommer projektet FlyWells tvärvetenskapliga forskning att kombinera sociala praktikerperspektiv från sociologi och Science and Technology Studies (STS), med välbefinnandeperspektiv som används inom ekonomi, psykologi och internationell utveckling och livscykelanalyser från miljövetenskap.

Projektet sker i samarbete med organisationer som är intresserade av att minska flygintensiteten inom arbets-, fritids-, familje- och sportdomänerna.

Projektet leds av Moncia Guillen-Royo, CICERO, Norge. Socialhögskolans Max Koch deltar som WP-ledare och expert på Social Practice Theory. Projektet beräknas starta sommaren 2023.

Grattis till projektpengarna!