Samarbete mellan forskning och praktik för ungdomars bästa

Ungdomars övergång från samhällsvård till att börja leva självständiga liv kan vara svår och smärtsam. I samarbetsprojektet Leaving Care undersöker forskare tillsammans med praktiker utvecklingen, implementeringen och effekten av insatser till ungdomar som lämnar placering i social dygnsvård för ett självständigt liv.

Forskning har tydliggjort att ungdomar som är placerade i social dygnsvård är en särskild sårbar och utsatt grupp. Till skillnad från andra länder rör svensk socialvård insatser före placering, inte vid avslut. Det finns idag inga insatser i Sverige som har empiriskt stöd för att förbättra utfallet för ungdomar i social dygnsvård före eller vid placerings avslut.

Syftet med projektet är att utveckla den empiriska grunden för insatser för ungdomar placerade i social dygnsvård i Sverige. Projektet syftar till att utveckla kunskapen om hur insatser kan designas och implementeras för att förbättra utfallet för ungdomar i samhällsvård.

Utfallen kommer att belysa en rad självrapporterade samt registerbaserade utfall så som utbildning, anställning och kriminalitet. Analyserna inkluderar även hälsoekonomiska utfall. Dessutom kommer verksamma socialarbetares inställning, ungdomarnas inställning och organisations möjligheter att implementera och genomföra insatser att undersökas.

Projektet är ett samarbete mellan forskare från Socialhögskolan Lund, Göteborgs universitet och en grupp praktiker bestående av  enhetschefer, verksamhetsutvecklare, socialsekreterare och familjebehandlare.