Sommarkurs fokuserar på socialt arbete under katastroftider

Gatubild i Lissabon. Foto: Yohann LIBOT/Unsplash.
Foto: Yohann LIBOT/Unsplash.

Socialhögskolan har tagit fram en kurs som fokuserar på pandemiers och samhällskatastrofers sociala konsekvenser. Kursen tar också upp frågan hur vi kan förbereda oss bättre inför framtida katastrofer.

– Vi ger denna kurs för att samhällskatastrofer drabbar ofta de mest utsatta värst, den pågående pandemin har tydligt visat på detta, säger kursföreståndare och universitetslektor Norma Montesino.

Kursen behandlar pandemier och andra samhällskatastrofer historiskt och i nutid utifrån det sociala arbetets perspektiv. Hur människor reagerar och varför, hur katastrofer inverkar på det professionella arbetet och vilka solidaritetsformer uppstår under svåra samhällskriser.

De som deltar i kursen får även diskutera lokala erfarenheter av den pågående pandemin och historiska och internationella erfarenheter av socialt arbete under katastroftider.

Kursen ges online i sommar.