Projektet utgår från idén att utbildningsinstitutioner bör spela en mer aktiv roll i pågående samhällsförändringar. Forskarna hoppas att projektet ska resultera i utvecklingen av undervisningsmaterial och metoder som kommer att främja en bättre förståelse för flyktingmigration i Europa idag och därmed bidra till att stävja rasism och främlingsfientlighet.
Det EU-finansierade projektet leds av forskare vid Universitetet i Murcia, Spanien och förutom Lund deltar även universitetet i Portugal och Italien.
– Det är intressant att det är just dessa länder som samarbetar. De har spelat olika roller i den pågående flyktingmigrationen. Portugal och Spanien till exempel, de tar knappt emot några flyktingar, säger Norma Montesino, som leder projektet vid Socialhögskolan.
I Lund kommer första delen av arbetet att utgöras av en enkätstudie samt gruppintervjuer med studenter på socionomprogrammet. Forskarna vill ta reda på hur unga studenter uppfattar att samhället hanterar flyktingmottagandet och hur de själva resonerar kring detta.
– Vårt delprojekt kommer bara att fokusera på utbildningen i socialt arbete, medan man i de andra länderna även tittar på gymnasiet och andra universitetsutbildningar. Det är viktigt att undersöka vad studenterna har att tillföra. Våra studenter har erfarenheter av arbete med nyanlända flyktingar och har egna funderingar kring utbildningens innehåll, säger Norma Montesino.
I juni 2017 kommer första delrapporten från Socialhögskolans forskare och nästa år hålls ett möte med alla de europeiska forskarna i Lund. Projektet påbörjades i september 2016 och kommer att pågå till augusti 2019.
Läs mer om projektet: Refugium: building shelter cities and a new welcoming culture. Links between European universities and schools in Human Rights.