Två nya rapporter i RRSW-serien

Omslag på de två senaste böckerna i rapportserien RRSW.

Research Reports in Social Work - Socialhögskolans rapportserie - har just gett ut två nya nummer: "Kvantitativa metoder i socialpolitiska studier" och "Spåren efter Gustav Möller".

2023:3, Kvalitativa metoder i socialpolitiska studier

Alexandru Panican och Jonas Olofsson har skrivit rapporten Kvalitativa metoder i socialpolitiska studier - en introduktion med frågor och övningsexempel i fyra delar. Rapporten kan användas som ett föreläsningsunderlag.

Det finns en uppsjö metodböcker om kvantitativa metoder men få texter där det beskrivs konkret och i detalj hur det ska göras, steg för steg. I den här boken presenteras kvantitativa metoders användbarhet med tillhörande begrepp och verktyg i anslutning till socialpolitiska studier. Syftet är att öka kunskapen och förmågan att bearbeta och värdera statistik om sociala förhållanden mer generellt.

Boken består av fyra tematiskt inriktade delar. Kunskaper och färdigheter i kvantitativa metoder utvecklas bäst via praktiskt lärande - via övningar. För att hjälpa läsaren att tillämpa de kunskaper som presenteras följs varje del av frågor med efterföljande övningsuppgifter.

2023:4, Spåren efter Gustav Möller

Per Gunnar Edebalk har skrivit rapporten Spåren efter Gustav Möller - om socialpolitiska bakgrunder. Rapporten är en uppföljning till Edebalks Gustav Möller - en legendarisk socialpolitiker (2021).

Gustav Möller (1884-1970) var Sveriges socialminister under en kort tid kring mitten av 1920-talet samt mellan åren 1932 och 1951 med ett par kortare avbrott. Han var folkhemmets ”arkitekt” eller ”Socialsveriges skapare” som förre statsministern Tage Erlander uttryckte det. Möller var en kraftfull socialminister med en tydlig ideologi. Vägledande principer för Möller var bland annat att socialpolitiken skulle bygga på sociala rättigheter och att hela befolkningen skulle omfattas.

Som socialminister var Möller initiativtagare och aktiv inom i stort sett hela det område som vi normalt kallar socialpolitik. Frågan kan ställas hur mycket av dagens svenska socialpolitik som haft Gustav Möller som upphovsman. I denna skrift görs en sammanställning av de inslag i dagens socialpolitik, som kan härledas till Möllers insatser eftersom vi ofta inte är medvetna om hans betydelse för den svenska socialpolitiken.