Välfärdssystemen bör göras oberoende av BNP-tillväxt

Foto. Rulltrappor. Fotograf: Teemu Laukkarinen, Unsplash.

Professor Max Koch på Socialhögskolan skriver i sin artikel för Unesco om hur vi måste se annorlunda på tillväxt och välfärd. Forskning inom området behövs och politiker behöver samarbeta med nämnda forskare, medborgare och aktivister för att på bred front kunna förändra allmänhetens synsätt.

Max Koch skriver (3 mars 2022) att givet miljötryck och långsiktig ekonomisk stagnation kan BNP-tillväxt inte längre betraktas som en metod för att förbättra välfärdsresurserna. Forskare måste undersöka sambandet mellan tillväxt och välfärd, hitta sätt att frikoppla dem från varandra, hitta nya finansieringskällor för välfärd som är mindre beroende av konjunktursvängningar samt metoder för att minska efterfrågan på välfärd.

I artikeln understryker Max Koch också att politiker måste inse ekonomins miljömässiga begränsningar och arbeta tillsammans med forskare, aktivister och medborgare för att säkerställa allmänhetens stöd.

Welfare systems should be made independent of GDP growth

Professor Max Koch at the School of Social Work writes in an article for Unesco (March 3rd, 2022) about a needed change of perspective on economic growth and welfare. Research in this area is needed and politicians need to collaborate with researchers, citizens and activists in order to be able to change the public's view on the subject.