The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Alexandru Panican. Photo: Patrik Hekkala

Alexandru Panican

Associate professor | Senior lecturer | PhD in Social Work

Alexandru Panican. Photo: Patrik Hekkala

Generisk valideringsmodell för bedömning av reell kompetens för tillgodoräknande som högskoleutbildning (GVTH) samt valideringskriterier för socionomexamen

Author

  • Alexandru Panican
  • Susanna Björklund

Summary, in Swedish

Denna forskningsrapport sammanfattar resultaten från en studie bedriven inom ramen för Pilotverksamheten för bedömning av reell kompetens (REKO) under ledning av Universitets- och Högskolerådet (UHR). I studien utvecklas:
• en generisk valideringsmodell för bedömning av reell kompetens för tillgodoräknande som högskoleutbildning. Valideringsmodellen (av både summativ och formativ karaktär) ska kunna användas i flera akademiska ämnen och tillämpas på de som önskar validera sin samlade kompetens i förhållande till de kunskaper, färdigheter och kompetenser som en examen på högskolenivå leder till.
• generiska ämnesspecifika valideringskriterier för socionomexamen som kan tillämpas på samtliga (17) socionomutbildningar i Sverige för att därmed skapa en enhetlig och varaktig valideringsstruktur på högskolenivå för socialt arbete som akademiskt självständigt ämne.

Forskningsrapporten omfattar även resonemang om förutsättningar för att tillämpa den generiska valideringsmodellen och valideringskriterierna på ett sammanhållet sätt. Därutöver övervägs möjliga risker med konceptet att validera reell kompetens samt konceptets potential genom att ringa in positiva aspekter och användningsmöjligheter som inte diskuteras eller sällan berörs i tidigare forskning och utredningar om validering.

Department/s

  • School of Social Work

Publishing year

2019-06-25

Language

Swedish

Publication/Series

Research Reports in Social Work

Issue

9

Document type

Report

Publisher

Socialhögskolan, Lunds universitet

Topic

  • Social Work

Keywords

  • validering
  • tillgodoräknande
  • reell kompetens
  • bedömning
  • valideringskriterier
  • valideringsmodell
  • socialt arbete
  • socionom
  • socionomexamen
  • högskoleutbildning
  • generisk
  • kompetens
  • färdighet
  • förmåga
  • läranderesultat
  • samlad kompetens
  • formellt lärande
  • icke-formellt lärande
  • informellt lärande

Status

Published

Report number

2019

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-7895-160-4