The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Alexandru Panican. Photo: Patrik Hekkala

Alexandru Panican

Associate professor | Senior lecturer | PhD in Social Work

Alexandru Panican. Photo: Patrik Hekkala

Den (o)villkorade gymnasieskolan - en förpliktande rättighet och skyldigheten att välja bort yrkesutbildningar

Author

  • Alexandru Panican

Editor

  • Alexandru Panican

Summary, in Swedish

I kapitlet problematiseras den sociala rättigheten till skolutbildning

på gymnasial nivå i Sverige med fokus på yrkes- och

lärlingsutbildning utifrån ett medborgarskapsperspektiv. Syftet är att analysera hur ungdomarnas sociala rättighet till gymnasial utbildning förverkligas av statliga och kommunala aktörer. Jag avgränsar mig till att studera hur skolrepresentanter och tjänstemän på lokal nivå, som företräder verksamheter av betydelse för gymnasieelevernas studietid,

förhåller sig till och reflekterar om gymnasiestudier och gymnasial

yrkes- och lärlingsutbildning. Slutsatsen är att rättigheten till gymnasiala studier, en rättighet som är till för att ge ungdomarna bildning, kunskaper, färdigheter inför deras arbetsmarknadsetablering samt minska social snedrekrytering till högre utbildning, administreras genom att skapa nya sociala risker för arbetslöshet, studieavhopp och social exkludering.

Department/s

  • School of Social Work

Publishing year

2014

Language

Swedish

Pages

85-110

Publication/Series

Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv

Document type

Book chapter

Publisher

Dialogos Förlag

Topic

  • Social Work

Keywords

  • rättighet
  • social rättighet
  • medborgare
  • medborgarskap
  • yrkesutbildning
  • lärlingsutbildning
  • teoretiska ämnen
  • formellt medborgarskap
  • sociokulturellt medborgarskap
  • arbetslöshet
  • ungdomsarbetslöshet
  • exkludering
  • risk
  • social risk
  • studieavhopp
  • moralisering
  • skolförlagd utbildning
  • studieförberedande program
  • yrkesprogram
  • deliberativ
  • medborgaranda
  • produktiv arbetstagare

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-7504-278-7