Alexandru Panican
Associate professor | Senior lecturer | PhD in Social Work
Hur tänker de? Ungdomars och föräldrars attityder till arbetsmarknadsetablering
Author
Summary, in Swedish
Syftet i denna forskningsrapport är att studera arbetslösa ungdomars och föräldrars attityder till ungdomsarbetslöshet och arbetsmarknadsetablering. I rapporten foku-seras arbetslösa ungdomar (18-24) inskrivna på arbetsförmedlingen i Bromölla. Rapporten utgår från följande frågor: Hur uppfattar arbetslösa ungdomar och föräldrar ungdomsarbetslöshet och arbetsmarknadsetablering? Vilka faktorer anser arbetslösa ungdomar och föräldrar vara betydelsefulla för arbetsmarknadsetablering? Hur reflekterar arbetslösa ungdomar och föräldrar över vad de själva bör göra samt vad olika verksamheter/myndigheter bör göra gällande arbetsmarknadsetablering?
Vi har kommit fram till att ungdomarna har en hög motivationsgrad för att etablera sig på arbetsmarknaden. Föräldrarnas attityder ligger i linje med de förväntningar man kan ha på vuxna som vill motivera sina barn till jobb. Empirin tyder på att ungdomsarbetslösheten i Bromölla till stora delar handlar om strukturella problem genom brist på arbetstillfällen. Men det finns ett individuellt ansvar också utöver viljan att arbeta. Ungdomarna reflekterar inte över betydelsen av arbetskraftsefterfrågan då yrkesval kommer på tal och en majoritet av de saknar en tydlig bild av vad de vill göra på arbetsmarknaden. Ett huvudkrav för arbetsmarknadsetablering är gymnasiekompetens men nästan hälften av dem intervjuade saknar sådan.
Department/s
- School of Social Work
Publishing year
2013
Language
Swedish
Publication/Series
Research Reports in Social Work
Issue
3
Full text
Document type
Report
Publisher
Socialhögskolan, Lunds universitet
Topic
- Social Work
Keywords
- ungdomsarbetslöshet
- arbetslöshet
- vuxna
- ungdomar
- föräldrar till arbetslösa ungdomar
- arbetsmarknadsetablering
- försörjning
- attityder
- övergång från skola till arbetsliv
- etableringsfas
Status
Published
Report number
2013
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-7473-576-5