The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Alexandru Panican. Photo: Patrik Hekkala

Alexandru Panican

Associate professor | Senior lecturer | PhD in Social Work

Alexandru Panican. Photo: Patrik Hekkala

Hur reflekterar högstadieelever? : Yrkesutbildningens attraktionskraft inför gymnasievalet

Author

  • Alexandru Panican

Editor

  • Alexandru Panican

Summary, in Swedish

I detta kapitel undersöks yrkesutbildningens attraktionskraft sett ur högstadieelevers perspektiv. Kapitlet omfattar tre rubriker. Under den första diskuteras den använda metoden för empiriinsamling samt urvalet av kommuner. Därefter redovisas det empiriska materialet under en separat rubrik som svarar på antologins första fråga (Vad vet vi om den gymnasiala yrkesutbildningens attraktionskraft?) utifrån högstadieelevers perspektiv. Under kapitlets sista rubrik diskuteras empirin utifrån några centrala iakttagelser och här formuleras svar på antologins tredje fråga (Vad bör göras framöver för att öka yrkesutbildningens attraktionskraft?) med utgångspunkt i studiens empiriska underlag.

Department/s

  • School of Social Work

Publishing year

2020-12-07

Language

Swedish

Pages

103-126

Publication/Series

Yrkesutbildning på undantag? : Att bryta den låga attraktionskraften

Document type

Book chapter

Publisher

Studentlitteratur AB

Topic

  • Pedagogy

Keywords

  • högstadieelever
  • attraktionskraft
  • yrkesutbildning
  • teoretisk program
  • utbildningssystem
  • marknadisering
  • gymnasieskola
  • reflektioner
  • politiker
  • skolrepresentanter
  • teoretisk inriktade
  • social bakgrund
  • klasstillhörighet
  • yrkesval
  • gymnasieval

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-44-12565-7