The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Susanna Johansson. Photo: Patrik Hekkala

Susanna Johansson

Associate Professor of Social Work | PhD in Sociology of Law

Susanna Johansson. Photo: Patrik Hekkala

Myndighetssamverkan i barnahus - organisering, innehåll och process. Delrapport 4 i utvärderingen av nationell försöksverksamhet med barnahus 2006-2007

Author

  • Susanna Johansson

Summary, in Swedish

I ett barnahus ska myndigheter samverka under ett tak vid utredningar av misstänkta brott mot barn. Samverkan ska bidra till kontinuerligt utbyte av kunskap och information i såväl enskilda ärenden som på en övergripande nivå. Men vad händer när olika professionella såsom socionomer, poliser, åklagare, rättsmedicinare och psykologer ska samverka? Hur påverkas deras arbete? Vilka svårigheter och vilka möjligheter erfar de? Boken belyser dels hur samverkan har organiserats och upplevts på de olika barnahusen, dels påverkans- och förändringsprocesser i samverkan mellan myndigheterna.

Department/s

  • Department of Sociology of Law

Publishing year

2008

Language

Swedish

Publication/Series

Research Report in Sociology of Law

Document type

Report

Publisher

Sociology of Law, Lund University

Topic

  • Law and Society

Keywords

  • sociology of law
  • rättssociologi
  • utvärdering
  • barnets rättigheter
  • barnets bästa
  • samverkan
  • myndighetssamverkan
  • samverkansorganisering
  • samråd
  • medhörning
  • utredningar
  • barnahus
  • brott mot barn
  • barn som far illa

Status

Published

Project

  • Utvärdering av nationell försöksverksamhet med barnahus

Report number

2008:4

Research group

  • Barnahusgruppen

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1404-1030
  • ISBN: 91-7267-262-5