Erik Eriksson

• Tobias Davidsson
  • Erik Eriksson

Summary, in Swedish

Skuldtyngd är ett fyraårigt forskningsprojekt som startade 2021 i samarbete mellan Lunds universitet och Göteborgs universitet. Projektet är finansierat av Forte och studerar skuldsättningsproblem bland unga vuxna i åldern 18 till 25 år. Centralt för projektet är att förstå skuldsättningen ur unga vuxnas eget perspektiv, liksom att studera skuldsättning som ett socialt och relationellt fenomen som utspelar sig i en specifik samhällskontext.

För att sprida lättillgänglig kunskap publiceras ett policy brief varje år under de fyra år som projektet pågår. I detta andra policy brief beskrivs preliminära resultat från de första intervjuerna med unga vuxna. Särskilt fokus ägnas vägarna in i skuldsättning och de sociala konsekvenserna av att vara ung och skuldsatt.

Avdelning/ar

• Socialhögskolan