Anmälan till World Social Work Day 2019

World Social Work Day 2019

Årets tema handlar om ”att främja betydelsen av mänskliga relationer”. Det är ett högaktuellt tema som berör allt inom socialt arbete, för utan mänskliga relationer kan ingen förändring ske. Men hur ser det ut med möjligheter till att bygga relationer och vilken roll har relationer i olika typer av socialt arbete? Har dokumentation, datorisering och standardisering tagit över relationsbyggandet? Vilken roll och utrymme har relationsbyggandet i olika typer av socialt arbete inom tvångsvård, inom frivilliga organisationer, inom myndighetsbaserat arbete och socialt arbete online?

13.30 Välkommen
13.40 Katarina Jacobsson, professor i socialt arbete vid Socialhögskolan i Lund inleder eftermiddagen med att prata om ”Standardiserade relationer?”. Med exempel från praktiken visar hon i sin forskning hur dokument och standardiserade bedömningsinstrument kan uppfattas och användas i relation till klientarbete.
14.10 SSR och Vision bjuder på fika
14.30 Rundabord-samtal med Lilianne Lautrup som har arbetat med socialt arbete online, Johan Assarsson och Veronika Dunér från Socialförvaltningen i Lund, Amelie Ayre från SiS-institutionen Lunden i Lund samt Anne Schildt och Karin Stjärne Nordqvist från Fontänhuset i Lund.
15.15 Gemensam diskussion utifrån relationens möjligheter och begränsningar i socialt arbete under ledning av Socionomsektionen.
15.50 Avslutning

Arrangemanget är ett samarbete mellan Lunds Socialförvaltning, Socialhögskolan, Socionomsektionen, Akademikerförbundet SSR och Vision.