Gabriella Scaramuzzino. Foto: Sandra Jeppsson

Gabriella Scaramuzzino

Studierektor för avancerad nivå | FD | Universitetslektor

Gabriella Scaramuzzino. Foto: Sandra Jeppsson

Att höja sin röst - socialarbetares mobilisering och organisering genom sociala medier

• Gabriella Scaramuzzino

Redaktör

• Stig Linde
  • Roberto Scaramuzzino

Summary, in Swedish

Kapitlet fokuserar på socialarbetares organisering och mobilisering genom sociala medier. Kapitlet visar hur sociala medier har blivit en allt mer betydelsefull plats för grupper som vill höja sin röst i civilsamhället. På sociala medier har det kommit nya aktörer som mobiliserar och organiserar sig under nya former, och som utmanar traditionella organisationers monopol som röstbärare. De utmanar, väcker gräsrötterna till liv, sätter nya frågor på den politiska dagordningen, skapar en ny röst och därmed också förnyelse i civilsamhället som ständigt är i förändring.

• Socialhögskolan

2017-10-10

Sidor

Socialt arbete i civilsamhället : Aktörer, former och funktioner