Gunvor Andersson

Professor emerita

Gunvor Andersson

Svensk social barnavård ur ett könsperspektiv 1993-2003 : en litteraturgenomgång

• Petra Ulmanen
  • Gunvor Andersson

Finns det skillnader mellan flickors och pojkars sociala problem?

Finns det skillnader i anmälningar och ansökningar till socialtjänsten beroende på om ärendet avser en flicka eller en pojke?

Görs det skillnader på flickor och pojkar respektive mödrar och fäder i hur anmälningar och ansökningar hanteras eller när insatser erbjuds?

Gör man skillnad på barnen utifrån kön där insatserna genomförs?

Har insatserna olika resultat för flickor och pojkar?

I denna litteraturöversikt av svensk social barnavård ur ett könsperspektiv under perioden 1993-2003 söker författarna Petra Ulmanen och Gunvor Andersson svar på ovanstående frågor. Litteraturgenomgången visar att kunskapen är bättre när det gäller tonåringar än yngre barn, i synnerhet tonåringar som placeras utanför hemmet och framför allt tonårsflickor som placerats på statliga institutioner.

• Socialhögskolan

SiS följer upp och utvecklar ; Statens institutionsstyrelse