Håkan Jönson, foto Johan Persson.

Håkan Jönson

Håkan Jönson, foto Johan Persson.

Ålderdom som samhällsproblem

• Håkan Jönson

Summary, in Swedish

I den här boken undersöks ålderdomen som samhällsproblem. Ålderdomen är något som studerats, debatterats och åtgärdats inom många samhälleliga sammanhang – av statsmakter, politiska partier, forskare, experter, massmedier och inte minst av de äldres egna intresseorganisationer. I boken fokuseras teman som varit centrala inom samhälleliga diskussioner om ålderdom och äldre. Vilka rättigheter och skyldigheter har lyfts fram? Vilka rollförväntningar och identiteter har tillhandahållits, och vilka har kommit i skymundan? Vad innebär det att ålderdomen blivit synlig som samhällsproblem? Är det kanske rent av dags att avskaffa ålderdomen som social kategorisering?

Boken riktar sig främst till högskolestuderande inom samhällsbeteendevetenskap, socialt arbete, social omsorg och vård, liksom till yrkesverksamma inom fältet, men kan även vara värdefull för andra med särskilt intresse av ålderdomen. Boken innehåller övningsuppgifter och frågor som är tänkta att stimulera till diskussion och kritisk analys.

Avdelning/ar

• Socialhögskolan