Hans Swärd. Foto: Mikael Risedal

Hans Swärd

Professor emeritus

Hans Swärd. Foto: Mikael Risedal

Ligga till last : fattigdom och utsatthet - socialpolitik och socialt arbete under 100 år

Redaktör

• Hans Swärd
  • Marie-Anne Egerö

Summary, in English

Ligga till last är både en historiebeskrivning och en samtidsskildring om svensk socialpolitik och socialt arbete. I bokprojektet har tre grupper arbetat med texterna; forskare, journalister och samtidskommentatorer, var och en med sin uppfattning om den historia som varit och den samtid vi befinner oss i, vad fattigdom och utsatthet är och vad som borde gälla för ett professionellt socialt arbete.

Bokens utgångspunkt är ”Kongressen för fattigvård och folkförsäkring” som arrangerades av Centralförbundet för Socialt Arbete (CSA) i Stockholm den 4, 5 och 6 oktober 1906.

Bokens redaktörer är Hans Swärd, professor i socialt arbete vid Lunds universitet och Marie-Anne Egerö, socionom och magister i socialt arbete.

Övriga författare är välkända, forskare vid högskolor

och universitet i Sverige.

• Socialhögskolan

Bok