Huvudföredrag: Nu ska vi forska, men om vad då?

En av våra huvudtalare på Öppet hus, professor Sune Sunesson, kom till Socialhögskolan 1984 med uppdraget att bygga upp ett helt nytt forskningsämne. Hur kommer man igång med en sådan uppgift? Vad var det vi visste för lite om och behövde förklara? Kom och lyssna den 6 maj kl 10:10-10:50.

Sune Sunesson berättar:
"Flera snabba beslut om universitetens framtid kom i slutet av 1970-talet. Ett av dessa beslut var att inordna bland annat sjuksköterskeutbildning och socionomutbildning i universiteten, och att göra socialt arbete och vissa ”paramedicinska” ämnen till universitetsämnen med egen forskningsorganisation.

Det fanns många bud om vad det var man egentligen skulle göra i den här forskningen. Socialutredningen, som krävt forskning i den sociala sektorn hade egentligen inte några förslag. Universitetsområdet inte heller. Socionomernas yrkesorganisationer visste inte riktigt vad de ville heller, bara att det skulle vara forskning. Kommunerna var, skulle det visa sig, eniga om att resurser skulle tillföras, men oklara om syftet. Underförstått fanns ändå vissa institutionella begränsningar för det nya ämnet. Det var inte fråga om forskning om eller inom sådant som var statens ansvar - polis, sjukförsäkring, pensioner med mera. Uppgiftsosäkerheten var alltså stor, men tvärsäkerheten var på sina ställen ändå enorm.

Jag var docent i sociologi och hade den ovanliga akademiska meriten att ha arbetat som forskningsledare i Stockholms socialförvaltning i många år, och det räckte bra, så 1984 började jag som professor på Socialhögskolan i Lund.

Hur kommer man igång med en sådan uppgift? Fanns det förebilder för forskning om socialt arbete? Vad var det vi, här och då, visste för litet om, och måste förklara? Vilka institutionella system hade vi ansvar för att granska, och varifrån kom det ansvaret? Är forskningen i socialt arbete annorlunda här än i andra länder, och varför är den olika vid våra största universitet?"

Om detta och mycket mer berättar Sune i sitt föredrag.

Varmt välkommen till Stora hörsalen, 6 maj kl 10.10-10.50!