Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Katarina Jacobsson

Katarina Jacobsson

Prefekt | Professor | FD | Docent i sociologi

Katarina Jacobsson

En förtjänt patient? Moraliska bedömningar i sjukvården

Författare

  • Katarina Jacobsson

Summary, in English

Doctors are expected to serve the patient in an unbiased and medically accurate

manner. Yet, this does not prevent doctors and other medical staff from

having pronounced views on whether the patient deserves care. Based on

field notes from a cardiology clinic, this contradiction is discussed and analyzed.

In directing the spotlight on what circumstances are pointed out by the

staff when discussing patients, the analysis shows how patients are presented

as more or less deserving of care. Furthermore, it is argued that observational

studies of everyday situations should complement vignette studies. A situational

perspective shows that moral judgments are constructed in interaction with

others and that individual characteristics can not easily be linked with certain

types of judgments and decisions.

Avdelning/ar

  • Socialhögskolan

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Sidor

179-188

Publikation/Tidskrift/Serie

Socialmedicinsk tidskrift

Volym

90

Issue

1

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Socialmedicinsk tidskrifts styrelsen/nätverk

Ämne

  • Social Work

Nyckelord

  • moralisk
  • sjukvård
  • bedömning
  • patient
  • förtjäna
  • läkare
  • sjuksköterskor

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0037-833X