Katarina Jacobsson

• Joakim Thelander
  • Katarina Jacobsson

Summary, in Swedish

Hur struktureras det konkreta och vardagliga arbetet med dokumenteringen? Hur interagerar vård- personalen med dokumenten och med varandra i anslutning till dokumente- ringen? Hur pratar vårdpersonalen om dokumenteringspraktikerna? Vilken mening och funktion tillskrivs dokumenteringen?

En utmaning är att trots den uttalade administrationskritiken kunna urskilja nödvändig och meningsfull dokumentering. Vad som betraktas som onödig, alltför omfattande eller ibland alltför knapphändig dokumentering är dock inte givet utan varierar med såväl yrkesperspektiv som situation. På så vis är pappersgörat och datorjobbet på vårdcentralerna föremål för kontinuerliga förhandlingar och en källa till såväl engagemang som frustration. Det är alltså inte bara det faktiska dikterandet, skrivandet, klickandet och sorterandet som är tidskrävande – även som samtalsämne är pappersgöra och datorjobb socialt och emotionellt uppslukande.

Avdelning/ar

• Socialhögskolan

Publiceringsår

Svenska