Kerstin Svensson
Professor
”Alla är ju med alla…” : Kamratskapande gruppinteraktioner i skolan
”Everyone hangs out with everyone…” : Friendship making and group interactions in school.
Författare
Summary, in Swedish
Syftet med avhandlingen är att utifrån barns interaktion i, och beskrivningar av, skolklassen och kompisgrupper inom skolklassen öka kunskapen om vad som sker mellan barn i de grupprocesser som uppkommer när barn interagerar inom ramen för skolan. Följande forskningsfrågor har styrt arbetet: (a) Hur interagerar barn i en skolklass? (b) Hur beskriver barn samspelet med varandra? (c) Hur förhåller sig barnens interaktion till skolans formella organisering?
Det empiriska materialet samlades in utifrån en etnografisk ansats. Flera olika kvalitativa metoder användes: deltagande observationer, individuella intervjuer samt fokusgruppsintervjuer. De deltagande observationerna gjordes i en skolklass i årskurs fyra som bestod av 23 barn i 10-11 års ålder. Barnen observerades och intervjuades, både individuellt och i fokusgrupper, under ett skolår (2011-2012). Också de båda klasslärarna intervjuades.
Analysen utgick från ett interaktionistiskt perspektiv där Randall Collins teori om interaktionsritualkedjor har kombinerats med gruppsykologiska begrepp såsom normer, konformitet och gruppkänslor. Resultaten visar att barns interaktioner, tolkade som kamratskapande grupprocesser, består av interaktionsritualkedjor. Dessa interaktionskedjor påverkar både hur samspelet mellan barnen ser ut och hur samspelet mellan barnen och skolans formella organisering tar sig uttryck. Genom den emotionella energi som skapas i barnens interaktionsritualer uppstår olika typer av gemenskap. I storgruppsinteraktioner uppkommer en gemenskap med klasskompisar och en känsla av tillhörighet till skolklassen som helhet. I smågruppsinteraktioner uppkommer däremot en gemenskap och känsla av samhörighet med kompisarna i lekgruppen. Resultaten visar att dessa två typer av gemenskaper påverkar lärarens arbete med barnens sociala interaktion i skolan. Å ena sidan tycks barnen integrera skolnormen ”alla får vara med” i sina storgruppsinteraktioner. Å andra sidan tycks barnen söka känslan av samhörighet och den emotionella energi som smågruppsinteraktionerna genererar. Detta, i sin tur, skapar en spänning mellan barns interaktioner och skolans formella organisation.
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2018-05
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Lund Dissertations in Social Work
Volym
53
Issue
53
Fulltext
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Lund University
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- social interaktion
- barn
- skola
- skola som institution
- emotionell energi
- interaktionsritual
- grupp processer
- Randall Collins
- kamratskapande
- kompisar
- klasskamrater
- gruppteori
- grupp
- social interaction
- CHILDREN
- school
- emotional energy
- interaction rituals
- group processes
- Randall Collins
- school as institution
- group
Status
Published
Handledare
- Kerstin Svensson
- Eva Hammar Chiriac
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1650-3872
- ISBN: 978-91-89604-60-5
Försvarsdatum
15 juni 2018
Försvarstid
13:15
Försvarsplats
Eden auditorium, Paradisgatan 5H, Lund
Opponent
- Robert Thornberg (Professor)