Lars Harrysson. Foto: Patrik Hekkala

Lars Harrysson

FD i socialt arbete | Universitetslektor

Lars Harrysson. Foto: Patrik Hekkala

Breaking the patientification process - through co-creation of care, using old arctic survival knowledge

Bryta patientifieringsprocessen - genom samskapande av vård, med hjälp av gammal arktisk överlevnadskunskap

• Ulrika Sandén
  • Lars Harrysson
  • Hans Thulesius
  • Fredrik Nilsson

Summary, in Swedish

Syfte: Cancerforskning och relaterade innovationsprocesser saknar ofta en viktig komponent; patientdeltagande. Vi nyanalyserar tre studier (a-c) för att undersöka hur teorin Nuets förnöjsamhet kan användas för att förbättra patientens deltagande och psykosociala hälsa.
Metod: Vi återanalyserade data från den klassiska grundade teoristudien om Nuets förnöjsamhet, baserad på fyra års observation och 14 intervjuer. Den förklarar ett sätt att hantera liv nära döden och sjuklighet. I farans närhet liknar den studerade kulturen cancerpatienters sammanhang. I de två ytterligare studierna som ingått användes fokusgruppsintervjuer med 19 cancerpatienter och 17 anhöriga till cancerpatienter i södra Sverige.
Resultat: Vi synliggör en process där cancerpatienter lär sig att vara undergivna och att det stöd de får från vårdgivare kan vara kontraproduktivt för livstillfredsställelse; en patientifieringsprocess. Vi presenterar alternativa sätt för människor att hantera frågor som hopp, väntan, kunskapsluckor och vårdnavigering samtidigt som de lever med cancer. Vi introducerar ett alternativ till patientifiering och passiva patienter där aktiva patienter skapar sin egen trygghet och verkligen deltar i sin vård.
Slutsatser: Vi föreslår kliniska studier för att införa en sådan övergång från patientifiering till samskapande av vård.

• Innovation Engineering
  • Socialhögskolan
  • Institutionen för designvetenskaper
  • Förpackningslogistik