Martin Bergström. Foto: Patrik Hekkala

Martin Bergström

FD i Socialt Arbete | Universitetslektor | Docent

Martin Bergström. Foto: Patrik Hekkala

Hur kan man göra för att effektutvärdera små behandlingsinsatser? : En randomiserad kontrollerad pilot studie genomförd i kommunal regi som exempel

• Martin Olsson
  • Iréne Pettersson
  • Kjell Hansson

Summary, in Swedish

Detta working-paper kom till efter att företrädare inom Individ och familjeomsorgen i Hässleholms kommun ville effektutvärdera sin familjeverksamhet. Ett samarbete påbörjades mellan Socialhögskolan och Familjebehandlingsenheten i Hässleholm.

Papret är ett försök att genom föra små effektstudier i hög vetenskaplig design. Det finns flera små behandlingsenheter inom socialförvaltningar runt om i Sverige. Flera av dessa vill effektutvärdera sin verksamhet, men står inför dilemmat hur man kan göra när man har liten genomströmning av klienter. Detta papret har ambitionen att ge en möjlig väg hur det kan göras, analyseras och vilka svar som kan fås.

• Socialhögskolan

Working paper-serien