Håkan Johansson på hearing om civilsamhällets finansiering

Håkan Johansson, Lunds universitet, talar på en hearing i Bryssel om europeiska finansieringsmodeller för civilsamhälles organisationer
Foto: EESC Social Affairs

Professor Håkan Johansson var inbjuden av Europeiska ekonomiska och sociala kommittén för att tala på den öppna utfrågningen "Financing of civil society organisations by the EU".

Den 6 september deltog professor Håkan Johansson i en hearing i Bryssel om europeiska finansieringsmodeller för civilsamhälles organisationer. Målet med utfrågningen var att lägga fram rekommendationer om reviderade finansförordningar och den framtida fleråriga finansieringsramen efter 2020 som skulle möjliggöra en bättre civil dialog och lättare och mer transparent tillgång till resurser.

Saknas forskning om finansieringsystem

Håkan Johansson deltog i en panel som fokuserade på förhandlingarna runt EUs kommande flerårsbudget, tillsammans med personer från bland annat parlamentet och kommissionen. Johansson visade på betydelsen av EU-medel för Europeiska civilsamhällesorganisationer men pekade på att i svensk kontext är det få organisationer som söker och har EU-medel, och att detta skiljer sig åt mellan olika medlemsländer. Han menade  att det är viktigt att EU fortsätter att fördjupa kunskapen om detta då det saknas systematisk forskning om olika länders finansieringssystem för civilsamhällesorganisationer och den roll som EU spelar. Johansson pekade på relevansen av detta i relation till att regeringar i flera EU-länder försöker styra och begränsa civilsamhällets aktörer genom de pengar som ges till civilsamhällesorganisationer.