Forte-miljoner till Socialhögskolan

Tove Harnett får 4,1 miljoner för projektet Ålder eller behov? Ålderskategoriseringar som grund för omsorg och stöd till äldre. Gabriella Scaramuzzino får 3,1 miljoner för projektet Ett gränslöst arbetsliv i en digital tid: Näthat som ett arbetsmiljöproblem. Verner Denvall har fått 4,1 miljoner för projektet Take away – avveckling av etablerade arbetsmetoder vid införande av nya psykosociala insatser för hemlösa och personer med psykisk ohälsa.

Tove Harnett. Foto: Sanna Dolck Wall
Foto: Sanna Dolck Wall.

Personer med behov av stöd kan beviljas en rad olika insatser, såsom personlig assistans, hemtjänst och ledsagning. Det svenska välfärdssystemet betonar starkt att insatser ska beviljas utifrån individens behov, samtidigt som lagstiftning och bedömningar ofta utgår från individens ålder. Att insatser till äldre kan beviljas utifrån antingen ålder eller behov skapar motsägelser, vilket ska undersökas inom detta projekt.

Projektet ska löpa över tre år och avslutas hösten 2020. Forskare: Tove Harnett.

Ett gränslöst arbetsliv i en digital tid: Näthat som ett arbetsmiljöproblem.

Gabriella Scaramuzzino. Foto: Patrik Hekkala

Projektet handlar i korthet om hur internet och sociala medier har påverkat arbetslivet och arbetsmiljön. Näthat mot yrkesverksamma har till exempel beskrivits som ett växande problem som både arbetsorganisationer och arbetstagare har svårt att hantera. Detta projekt kommer att studera näthat riktat mot socialarbetare, lärare och journalister och söka svar på i vilken omfattning näthat mot yrkesverksamma förekommer, hur det uttrycks samt vilka förhållningssätt och strategier individer och arbetsorganisationer har för att kunna hantera det.
Ett centralt bidrag är att lyfta fram hur hat, hot och kränkningar, som har uppkommit på nya arenor, förstås och hanteras och att teoretisera kring var organisationens och individens ansvar börjar och slutar i en tid då teknikutvecklingen luckrat upp traditionella gränser mellan arbetsliv och privatliv. Projektet sträcker sig under 4 år, från januari 2018 till december 2021. Forskare: Gabriella Scaramuzzino.

Verner Denvall har tillsammans med Marcus Knutagård och Ulrika Bejerholm, Professor i psykiatrisk hälso- och sjukvårdsforskning vid Medicinska fakulteten, fått 4,1 miljoner för projektet Take away – avveckling av etablerade arbetsmetoder vid införande av nya psykosociala insatser för hemlösa och personer med psykisk ohälsa.