Ny bok om vänskapens betydelse

Vänskap är något de flesta av oss relaterar till varje dag, men det är inte på långa vägar lika utforskat och omskrivet som kärleksrelationen. I en ny bok från en av Socialhögskolans forskare utforskas vänskap ur filosofiska, sociologiska och psykologiska perspektiv.

Omslag till boken Den moderna vänskapen av Mats Hilte
”Ingen blir framgångsrik eller lycklig ensam, vänskap är kanske det viktigaste i livet för psykisk och fysisk hälsa. Ändå underskattar vi vänskapen jämfört med parrelationen”, sa Mats Hilte i en intervju i Lunds universitets magasin tidigare i år, med anledning av jubileumskursen ”Vänskapen förr och nu”.

Nu har Mats färdigställt ”Den moderna vänskapen”, en bok med essäer om vänskap, ur historiska, filosofiska, sociologiska och psykologiska perspektiv.

Mats Hilte, Lunds universitet
Mats Hilte. Foto: Jenny Loftrup

Mats Hilte är docent i socialt arbete och lektor vid Socialhögskolan och har tidigare skrivit flera böcker, bland annat om mindfulness och socialt arbete.

Här kan du läsa mer om boken, och läsa ett utdrag.

Foto: Jenny Loftrup