Nya utbildningsmoment om socialt arbete och digitalisering

Hand som håller en iphone och en kaffekopp

Digitala plattformar har blivit allt vanligare i det sociala arbetet. Nu görs en satsning på socionomprogrammet för att integrera aktuell forskning om socialt arbete och digitalisering, samt de juridiska aspekterna, i undervisningen. Studenterna kommer även få träna på praktiska moment, såsom rådgivning på nätet.

Under vårterminen 2018 kommer Socialhögskolan att införa moment om digitalisering och socialt arbete på socionomutbildningen. Exempelvis kommer studenterna på termin 4 att få kunskap om den aktuella forskningen på området, om juridiken och om att arbeta med webbaserat/digitalt socialt arbete. En föreläsning kommer att handla om socialtjänsten på nätet - att tänka nytt och våga göra annorlunda. Studenterna kommer också att få lära sig att ge rådgivning via en chatt.

Studenterna kommer att få i uppgift att kartlägga vilka webbaserade insatser som erbjuds till olika målgrupper, inom olika sektorer. Med hjälp av den förvärvade kunskapen, kommer de sedan att få planera egna digitala insatser och presentera dem.

"Socialt arbete och internet: att förstå och hantera sociala problem på nya arenor", där flera forskare från Socialhögskolan medverkar, kommer att användas som kurslitteratur. Dock kommer perspektivet vidgas, eftersom digitalisering handlar om mer än bara internet.

Marianne Larsson Lindahl är kursföreståndare för Perspektiv på sociala problem och interventioner, 15 hp, och initiativtagare. Från Socialhögskolan kommer Gabriella Scaramuzzino och Lupita Svensson att undervisa om digitalisering och socialt arbete. Rebecka Ingloff och Lilianne Lautrup, yrkesverksamma socionomer med erfarenhet av att arbeta med socialt arbete online, kommer också att undervisa på kursen.

Vad vill ni uppnå med den här satsningen?

– Vi kommer att testa detta under vårterminen men har flera planer på hur vi kan kunna utveckla detta vidare. Det handlar om att ge studenterna verktyg för att kunna arbeta i en värld som blir allt mer digitaliserad, men också att kunna dra nytta av ny teknik för att kunna ge sina målgrupper bättre stöd och hjälp, berättar Gabriella Scaramuzzino.