Problem med e-post som skickas till Microsoft-adresser

Just nu har Lunds universitet problem med e-post som inte kommer fram till postlådor hos Microsofts e-posttjänster. Det rör sig främst om live-, hotmail-, och outlook-adresser, men även andra tjänster kan påverkas.

Om du väntar på e-post som inte har kommit fram, kontakta oss via telefon eller via en e-postadress som inte har koppling till Microsoft. Om du är student rekommenderar vi att du använder din studentmejl.

Kontrollera också att mejlen inte hamnat i din inkorg för skräppost eller spam. Om du hittar e-post från universitetet bland din skräppost kan du markera avsändaren som säker eller betrodd.

Problemet ligger inte hos Lunds universitet och liknande problem har rapporterats från flera andra universitet. Vi jobbar på att lösa det hela.

Mer information från Lunds universitets servicedesk

Det finns inte någon konsekvens i e-postproblemen utan viss e-post ”försvinner” på vägen utan att universitetet får någon indikation på att något ska vara fel. De flesta mejl verkar ändå komma fram, men hamnar ofta i mottagarens skräpkorg.

Problemet vi har nu är inte i närheten lika omfattande som somras. Servicedesk har bara fått in ett fåtal ärenden från studenter som inte fått mejl från Lunds universitet inför terminsstarten. I en del fall har studenten inte kontrollerat om mejlet hamnat i skräpkorgen.

Driftinfo från LU Servicedesk