Sociologiska teorier för socialt arbete med fokus på makt, social ojämlikhet och motstånd, 7,5 hp

SASA011

Syftet med kursen är att ge doktoranden breddade och fördjupade kunskaper i klassiska och samtida sociologiska teorier som kan användas vid analys av centrala teman i socialt arbete. Kursen behandlar olika nivåer av, och olika sätt att förstå och förklara, maktrelationer, marginaliserings- och exkluderingsprocesser, social ojämlikhet, främlingskap, klientskap och motstånd.

Kursblad SASA011 (PDF, 115 kB, ny flik)

De sociologiska teorier som behandlas relateras till fyra teman:

1. klass och dominans
  2. främlingskap och exkludering
  3. avvikelse och kontroll
  4. mikrointeraktion och klientskapande

Litteraturförteckningen omfattar en rad teoretiska artiklar och böcker som medger olika slags länkar mellan struktur- och aktörsperspektiv, och mellan makro-, meso- och mikronivåer. Den innefattar klassiska verk och artiklar såväl som modern teoretisk litteratur.

Kursen ges av Nationella forskarskolan i socialt arbete som gett i uppdrag åt Institutionen för socialt arbete vid Malmö universitet och Socialhögskolan vid Lunds universitet att organisera och genomföra den.

Kursföreståndare

Ingrid Sahlin