Roberto Scaramuzzino. Foto: Patrik Hekkala

Roberto Scaramuzzino

Docent | lektor | FD i socialt arbete

Roberto Scaramuzzino. Foto: Patrik Hekkala

En svensk modell för civilsamhället? Organisationer inom det sociala området

• Roberto Scaramuzzino
  • Anna Meeuwisse

Summary, in Swedish

Kapitlet presenterar en omfattande kvantitativ studie av det organiserade civila samhället i Sverige som genomförts genom en enkätstudie riktad till organisationer aktiva inom det sociala området. Mer än 1700 organisationers aktiviteter, resurser och finansiering samt hur de upplever relationen med det offentliga analyseras med hjälp av resultaten från enkäten. Resultaten jämförs med och diskuteras i ljuset av hur det svenska civila samhällets struktur och roll har förståtts i tidigare forskning.

Avdelning/ar

• Socialhögskolan

Publiceringsår

Svenska