Roberto Scaramuzzino. Foto: Patrik Hekkala

Roberto Scaramuzzino

Docent | lektor | FD i socialt arbete

Roberto Scaramuzzino. Foto: Patrik Hekkala

Samverkan i demokratisk anda - En metod för att möta komplexa utmaningar

• Sandra Hedman
  • Roberto Scaramuzzino

Summary, in Swedish

Detta kapitel handlar om samverkan mellan sektorer och organisationer som en metod för social förändring. Vi vill med detta kapitel både beskriva en särskild metod för samverkan och reflektera över dess möjligheter och utmaningar. Metoden har utvecklats av Sensus studieförbund (Region Skåne-Blekinge) som är en av de stora organisationer som driver folkbildning i Sverige idag. Utgångspunkten för metoden är att arbetssätt, arbetskulturer och organisering måste förändras för att samverkan mellan organisationer ska kunna vara inkluderande, jämlik och hållbar, och bättre kunna bemöta dagens komplexa samhällsproblem. Metoden framstår på så vis som ett alternativ till hierarkiska och mekaniska organisationsstrukturer som är vanligt förekommande och där beslutsfattande är centraliserat, arbetssättet uniformt och formella regler styr arbetet.

• Socialhögskolan

2022-10

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie