Stig Linde. Foto: Patrik Hekkala

Stig Linde

Stig Linde. Foto: Patrik Hekkala

Decentraliserad diakoni - en studie av tre församlingar

• Torbjörn Hjort
  • Stig Linde

Summary, in Swedish

Denna rapport handlar om Svenska kyrkans sociala arbete, dess diakoni, i tre församlingar i mitten av 2010-talet. Svenska kyrkan har allt sedan den skildes från staten år 2000 på olika sätt behövt anpassa sig till att den numera är en frivilligorganisation bland andra, låt vara med en tydlig särställning i kraft av sin historia, storlek och tillgång till resurser. Vi är intresserade av att undersöka hur Svenska kyrkan, i denna nya roll, förhåller sig och agerar i förhållande till olika typer av samhällsutmaningar. I detta sammanhang är det främst ett förhållandevis nytt fenomen, tiggeri, som står i centrum tillsammans med en mer klassisk kyrklig diakonal uppgift, nämligen att möta ensamheten bland äldre församlingsbor.

• Socialhögskolan

Research Reports in Social Work