Teres Hjärpe

Universitetslektor, forskare

Teres Hjärpe

Säkra kort och öppna dörrar – om normer i gymnasievalsprocessen

• Alexandru Panican
  • Torbjörn Hjort
  • Teres Hjärpe

Redaktör

• Jonas Olofsson

Summary, in Swedish

Under de senaste decennierna har förutsättningarna för att välja utbildning förändrats drastiskt. Eleverna står inför en lång rad valmöjligheter gällande inriktning, huvudman och skola. Detta ställer nya krav på grundskolan, som förväntas förbereda elever för att göra genomtänkta val. Emellertid tycks inte grundskolans faktiska hantering av dessa frågor ha utvecklats i nämnvärd mening. Tidigare rapporter pekar mot det heterogena studie- och yrkesvägledarlandskapet, vilket innebär otydliga uppdrag och en ojämnhet i hur mycket kommuner och rektorsområden prioriterar studie- och yrkesvägledningen.

I detta kapitel fokuseras studie- och yrkesvägledare samt rektorer inom grundskolan, det vill säga aktörer med ansvar för att stödja elever genom gymnasievalet. Hur förhåller sig dessa aktörer till gymnasievalet? Vad säger de om elevernas upplevelser och ageranden i förhållande till gymnasievalet?

Avdelning/ar

• Socialhögskolan

Publiceringsår

Svenska